
Red
T he Daily Mail never 

changes its politics. 
A century ago, the 
paper was no less stri-

dently right-wing than it is today, 
perhaps even more so since the rather dim first Lord Rothermere 
who owned it in the early 20th century backed every diehard cause 
that came along, no matter how crazy.

In October 1924, the Mail set out gleefully to help wreck the 
Labour Party’s chances of success in a bitter, hard-fought election 
called by the first ever Labour government. Ramsay MacDonald 
had led it for nine months with considerable skill in a particularly 
difficult hung parliament with Labour in a hopeless minority. He 
proved that the party was a powerful, responsible, left-wing force 
able to run the country’s affairs well without trying to put it on the 
path to socialism.

That did not stop its Tory opponents, and their press friends at 
the Mail above all, from attacking it viciously as a dangerous menace 
to civilisation in league with the Soviet Union. MacDonald himself 
provided a helping hand. He was his own foreign secretary, and a 
very effective one. His impressive plan for a more stable Europe, 
in which unresolved tensions after the First World War would at 
last be calmed, included making treaties with the government in 
Moscow, seven years after the blood-soaked Bolshevik Revolution.

One of the treaties involved a government guarantee for a finan-
cial loan from British banks, which would assist the recovery of the 
Soviet economy and open up trade links with Britain. The other 
political parties agreed that relations with the Soviet Union needed 

years to come, burst upon the world, with official confirmation of 
its authenticity apparently prised out of the Foreign Office by the 
Mail’s unrelenting pressure, justifying all the paper’s dire warnings 
of the previous weeks. The letter created the greatest sensation that 
has ever occurred during a British election campaign.

No one in Britain or anywhere else ever saw any sign of the 
actual “red letter”, as it came to be known. What the Mail (and 
many others as well) acquired were copies of a telegram, marked 
“very secret”, which reached the headquarters of MI6 in London 
on 9 October, the day parliament was dissolved, from its officers 
at Riga in Latvia. The telegram contained the English text of a letter, 
dated 15 September 1924 and addressed to the central committee 
of the Communist Party of Great Britain (CPGB) by Grigori Zinoviev, 
president of the executive committee of the Comintern, the Soviet 
propaganda body charged with the task of fomenting revolution 
across the world. 

The red letter instructed the CPGB leadership to get their sympa-
thisers in the Labour Party to “strain every nerve” to ensure that the 
Anglo-Soviet treaties were ratified. The British comrades were also 
told to step up “agitation-propaganda work in the armed forces” 
and make ready for the coming of the British revolution.

The sensational revelations reached all parts of the country 
quickly. The Mail was by far Britain’s most popular newspaper at 
that time, selling nearly two million copies daily. With rare gener-
osity, the editor of the Mail shared his copy of the letter with all 
his Fleet Street colleagues on the day before he published it. The 
desire to hurt the Labour Party took priority over all else. On 25 
October it was impossible to pick up a newspaper without reading 
the amazing story “unequalled in all the history of general elections”, 
as the Mail’s editor put it immodestly. The newly established BBC 
provided no election coverage in 1924, but no one then relied on 
it for their news anyway.

Was the red letter genuine or a forgery? Argument broke 
out at once. Zinoviev himself insisted that he had not signed the 

letter, now universally 
ascribed to him. The 
official Soviet repre-
sentative in London 
dismissed it as “an 
impudent forgery”. The 

Bolshevik government used its usual brutal methods to search for a 
subversive element in their ranks who had used Zinoviev’s name. No 
one confessed. The Bolshevik ministers concluded that “the whole 
affair had been devised by the leaders of the extensive network of 
White Russians who still hoped to overthrow the Bolshevik regime”. 
They were close to the truth.

In Britain the Labour Party was naturally incandescent. It had no 
doubt that the letter had been fabricated to complete the campaign 
that had been conducted so vengefully against it. Labour candi-
dates were reduced to despair. “The people lost confidence in us; 
the women were frightened; speakers felt paralysed.”

Labour’s outrage was increased by Conservative Central Office’s 
collusion with the Mail. Ramsay MacDonald said it was “a most suspi-
cious circumstance that a certain newspaper and the headquarters 
of the Conservative Association [CCO] seem to have had copies 
of the letter at the same time as the Foreign Office”. That was not 

quite right. MI6 sent a copy to the Foreign Office on 9 October; 
CCO did not acquire one until some days later. But the essential 
point was correct: CCO worked with the Mail to inflict the maxi-
mum damage on the Labour Party.

How did CCO get a copy? The secret services, which were 
stuffed with fanatical opponents of Communism, worried stiff about 
Labour’s treaties with the Soviet Union, did not keep the letter 
secret. And they insisted it was genuine. One former member of 
MI5, rejoicing in the German-sounding name of Donald im Thurn 
(but as British as they come), kept a diary in which he recorded how 
he alerted CCO to the letter’s existence, extracting a promise of 
a reward of £10,000 from the party’s treasurer, the first Viscount 
Younger of Leckie. He thought he deserved a knighthood too, and 
pressed CCO to get it for him before his sudden death in mysteri-
ous circumstances in 1930.  

This former spy was unable to furnish a copy of the letter. That 
was not a problem for Major Joseph Ball OBE, the third most senior 
serving MI5 officer, who had well-established contacts at CCO. The 
following year he began a new career as the Conservative Party’s 

director of publicity. Could he have 
provided a copy of the letter as a 
kind of job application? No docu-
ment that incriminates him has so 
far come to light.

The Conservative Party got the 
triumph for which it had worked so 
assiduously by fair means and foul 
at the election on 29 October 1924. 
With 412 seats, it had the biggest 
majority it ever obtained standing 
on its own without coalition allies. 
But it did not humiliate Labour, as 
it and the fanatics at the Mail had 

hoped. The party emerged with 151 seats, down 40, but with 33 
per cent of the vote ( just one point below the share which brought 
Keir Starmer a stunning victory a century later) and a million more 
voters than at the previous election.

The Tories won their triumph because the Liberals collapsed, 
losing 118 seats. The red letter helped drive nervous Liberal 
supporters into the arms of Tories. Labour established itself firmly 
as the second party of the state at the 1924 election.

Labour was right about the Zinoviev letter too. In 1998 Robin 
Cook as foreign secretary in the Blair government instituted a thor-
ough inspection of all the relevant files. The Russian government 
also opened its archives. The full and detailed research produced 
the following conclusion by the cautious Foreign Office historian: 
“The Zinoviev Letter is unlikely to have been genuine but may well 
have been forged by Ivan Pokrovsky [a well-known White Russian 
spy] with the knowledge if not active assistance of British intelli-
gence officials in Riga.”

It was the spooks who ensured that the Zinoviev letter became 
marvellous Tory propaganda at the general election a century ago. 

All 107 of Lord Lexden’s past contributions to The House can be 
found on his website, alistairlexden.org.uk. His most recent publi-
cation is Horace Farquhar: A Bad Man Befriended by Kings (2023)

T H E  Z I N O V I E V  L E T T E R

“The letter created the 
greatest sensation that 
has ever occurred during a 
British election campaign”

to be put on a better footing, but they denounced MacDonald’s 
brave initiative.

By grave misfortune, the proposed loan coincided with a badly 
mishandled domestic crisis. Having announced that the acting editor 
of Britain’s main communist publication, The Workers’ Weekly, was 
to be prosecuted for sedition, the attorney general reversed his 
decision and abandoned the case. Was this not proof that Labour 
was communism’s accomplice? Its enemies relished making the 
charge. MacDonald lost a vote of confidence in the Commons on 
8 October. There could hardly have been a worse moment for the 
inevitable general election.

The Mail was at the forefront of the unrelenting vilification of 
Labour orchestrated by Conservative Central Office throughout 
the ensuing three-week campaign. Day by day, the paper printed 
“an outstanding Conservative campaign poster released today 
from that party’s headquarters”. Evil-looking ruffians were depicted 
eyeing up British assets. The paper’s political articles were predicta-
bly inflammatory. Readers were told that MacDonald’s government 
wanted “to use British taxpayers’ credit and cash for the purpose of 
financing a gang of thieves and murderers who have usurped power 
in Russia [and] wish to destroy the British empire and our civilised 
system of credit”. No slur was beyond bounds. On 10 October, 
the paper claimed that six cabinet ministers “had been induced to 
accept Russian jewels concealed in chocolates”.

On 25 October, four days before polling, the Mail brought its 
destructive work to a climax with one of the greatest newspaper 
scoops of all time. “Civil war plot by socialists’ masters,” a huge banner 
headline screamed. Lurid details were laid out below it. “Moscow 
orders to our reds. Great plot disclosed yesterday. ‘Paralyse the 
army and navy.’ And Mr MacDonald would lend Russia our money! 
Document issued by Foreign 
Office. After Daily Mail had 
spread the news.”

In this way the Zinoviev letter, 
which was to be the subject of 
speculation and controversy for 

scareConservative peer 
and historian Lord 
Lexden recalls the 
Daily Mail’s damaging 
1924 campaign against 
the Labour Party, 
culminating in the 
forged Zinoviev letter

Grigori Zinoviev

Ramsay MacDonald

68 | The House magazine | 23 September 2024 23 September 2024 | The House magazine | 69


